• scissors
    28. juni 2011ic3dkfjern, web

    Udklip fra dagens nyheder om DSBFirst:

    Efter flere ugers intense forhandlinger mellem DSB og de svenske trafikmyndigheder, Öresundståg, er parterne nu nået frem til en løsning. Aftalen sikrer en uændret betjening af Øresundstrafikken på begge sider af sundet, og en truende konkurs for DSBFirst er dermed undgået.

    DSB’s konstituerede direktør, Klaus Pedersen, brugte et pressemøde i dag til at garantere, at fremtiden byder på det samme antal tog som i dag og med den samme hyppighed over Øresund. Desuden oplyste Klaus Pedersen, at man fra august vil indføre tiltag, som skal hjælpe på den udskældte rettidighed.

    Ifølge DSB kan passagererne med aftalen se frem til bedre tider. Det sker blandt andet ved, at man sætter flere togsæt på ruten fra Sverige til Danmark for at gøre bedre plads til kunderne og imødegå kritikken om fyldte tog. »Der vil fremover køre det samme antal tog i Danmark, i Sverige og over Øresundsbroen som i dag. Vores kunder kommer ikke til at opleve forringelser eller ændringer i deres hverdag. Tværtimod«, siger konstitueret administrerende direktør i DSBFirst, Gert Frost.

    En halv milliard kroner. Så mange penge må DSB vinke farvel til som følge af det kriseramte togmareridt i Sverige, DSBFirst. Det erkender DSB’s konstituerede administrerende direktør, Klaus Pedersen. »Det efterlader DSB med et betydeligt tab på op imod en halv milliard, men det er betydeligt bedre, end det vi frygtede, da vi genåbnede regnskabet i april«, siger Klaus Pedersen på et pressemøde.

    Aftalen betyder desuden, at svenskerne frem til 10. december i år vil fortsætte med at køre tog på den svenske del af strækningen, derefter så bliver det operatøren Veolia Transport, der tager over. Det oplyser Gunnar Wullf, direktør i det statslige svenske selskab Öresundståg og formand for Region Skånes Kolletiv Trafiknævn, regionsråd Mats Persson på et pressemøde i Skåne.

    Veolia Transport kommer ind til videre til at køre de svenske Öresundståg frem til årsskiftet 2013/2014. Et forhold som Arriva i Sverige allerede er stærkt utilfreds med. Den nye kontrakt skulle have været i udbud, mener Arriva. Arriva ønsker svar på, om de svenske trafikmyndigheder, Öresundståg, har forvredet konkurrencen ved ikke at have tilbudt kontrakten til Arriva. Og uden konkurrence på markedet risikerer Öresundståg at betale for meget for kørslen, argumenterer Arriva.

    DSBFirst (billede fra Ritzau)

    Tags: , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    23. juni 2011ic3dkfjern, web

    På tirsdag d. 28. juni 2011 bliver DSBFirsts skæbne afgjort. Enten skal en aftale med de svenske trafikudbydere være skrevet under, eller også kaster DSB håndklædet i ringen.

    Følgende besked vil transportminister Hans Christian Schmidt (V) give forligskredsen omkring Kystbanen på et møde, der netop er gået i gang. Det skriver dr.dk i artiklen Ultimatum til Sverige i DSB-sag.

    Her på bloggen vil vi ikke kommenterer det yderligere. Det bliver spændende på tirsdag.

    Tags: , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    21. juni 2011ic3dks-tog, web

    S-togstrafikken er i dag så tæt ved Københavns Hovedbanegård, at selv små forsinkelser hurtigt kan forplante sig til hele S-togstrafikken.

    Derfor optrapper Banedanmark bygningen af et ekstra spor fra Hovedbanegården og ud forbi Dybbølsbro Station for at mindske de trafikale flaskehalse, det såkaldte 6. hovedspor.

    Projektchef i Banedanmark, Klaus S. Jørgensen, fortæller, at det ekstra spor forventes klar den 16. september.

    Læs mere i Banedanmarks pressemeddelelse:
    Ekstra spor skal lette S-togstrafikken.

    Tags: , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    19. juni 2011ic3dkfjern, web

    Den sidste Bn-vogn havde ikke kørt for DSB endnu; og dog. I går lørdag d. 18. juni afhentede MY Veterantog DSB ADns-e 546 i Nykøbing Falster. Vognen var planlagt til skrotning på Aarhus Havn, men i sidste øjeblik blev den i stedet reddet, MY Veterantog skulle blot selv afhente vognen.

    Vognen skulle til MY Veterantog i Hundested (Hun) og retur fra Nykøbing Falster blev der kørt i PM 6025 (Nf-Sq) og oprangeringen var: MY 1126 + B 520 + ADns-e 546 + HFHJ BN 75. Videre fra Snekkersten (Sq) var det i V 219055 (Sq-Hi) og fra Hillerød (Hi) var det V 124083 (Hi-Hun).

    Vedlagt er to videoer, som er fundet på YouTube:

    Tags: , , , , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • « Ældre indlæg