• scissors
    22. november 2007ic3dkfjern, mobil, web

    Koblingen på ICE-TD har taget skade og er blevet meget rustne, efter at have været hensat i en lang periode i Tyskland. Et tysk firma er ved at renovere dem, og efter det er sket, bliver der sat en gul prik i forruden. Det er kun sæt med renoveret koblinger, som der herefter må koble med hinanden.
    Introduktionen til ICE-TD, vil ske fredag d. 7. december i spor 1 på Københavns Hovedbanegård. Her vil Københavns borgmester, Ritt Bjerregaard, i mellem 13:30 og 14:50 navngive et sæt.
    Mon ikke sættet kommer til at hedde ‘København’ ?

    EDIT 7/12:
    Et sæt er netop blevet døbt København.

    Tags: , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    20. november 2007ic3dkfjern, mobil

    I mens vi venter på IC4, har DSB reddet tyskernes dieseludgave af ICE’en fra skrotning. De har for en længere periode indlejet litra BR 605 / ICE-TD til kørsel i Eurocity-trafikken i mellem Københavns Hovedbanegård og Hamburg, og senere helt til Berlin.

    Indtil videre drejer det sig om ti sæt, og DSB håber også på at kunne leje de sidste ni sæt som DB har hensat. Planen er at have en omløbsplan med tre sæt i drifts- og nedbrudsreserve, da alt vedligehold foregår i Tyskland. Fra april måned 2008, er det desuden planen at kører flere sæt sammenkoblet.

    Toget kører for tiden simulationskørsel i mellem Københavns Hovedbanegård og Rødby Færge. Bl.a. for at teste afgangsprocedure med Togfører og hvad der ellers måtte opstå af problemer i driften. Togene fremgår af Banedanmarks Landets Puls som EC 8030 og EC 8031. Dvs. fuldt offentlige tog – dog uden de medtager passagerer.

    Tags: , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    19. november 2007ic3dkfjern, mobil, s-tog

    Banedanmark har været i Holland, og har af Eurailscout lånt deres målevogn, som går under navnet UFM 120. Den har allerede kørt det meste af Danmark igennem, og disse dage er den ved at pløje S-banen igennem. Der sker for egen kraft, og om dagen ser det tilsyneladende ud som den står på Københavns Godsbanegård.

    Den er ikke billig i daglig drift målevognen, derfor har den utrolig høj prioritet i trafikken, og vil altid blive disponeret før et alm. plantog. Netop for at tidsplanen skal kunne holdes.

    Tags: , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    19. november 2007ic3dkfjern, web

    TDC og DSB er for tiden ved at teste såkaldte ‘hotspots’ i togene i mellem København og Korsør. Indtil videre er der blevet installeret udstyr i otte ER-sæt. Det drejer sig om disse sæt:
    2028, 2029, 2033, 2034, 2035, 2036, 2037 og 2039.

    Sættene kører i et fast mønster, så det er derfor de samme afgange som burde have internet i togene i prøveperioden.

    Update, 20/11-2007:
    I følge http://www.dsb.dk/hotspot/ vil prisen i prøveperioden være på 0,50 kr., mod normalt 1 kr. i minuttet. Det er på samme del af hjemmesiden muligt at læse meget mere om forsøget. Læs mere om hvordan det virker her: http://harddisken.23visualblog.com/photo/11611/large og om hvordan det virker i praksis: http://politiken.dk/tjek/digitalt/article435213.ece.

    Tags: , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • « Ældre indlæg