-
I forbindelse med køreplanskiftet om godt tre måneder standser alle S-tog ved Egedal st.
Et stort flertal i Egedal kommunalbestyrelsen har nemlig besluttet, at investere 360.000 kr. i at omdøbe S-togsstationen Gl. Toftegård st. (Gtg) til Egedal – et navn, der langt tydeligere signalerer, at vi er midt i Egedal Kommune.
Navneskiftet medfører blandt andet, at DSB S-tog i forbindelse med den nye køreplan i december skal udskifte navne på planer, skærme, linjeføringskort og højttalermeddelelser, mens Banedanmark skal omprogrammere sit fjernstyringssystem og omdøbe en række tekniske installationer. Alt sammen betalt af Egedal Kommune.
Kilde: Bloggen Infrastruktur: Fra Gl. Toftegaard til Egedal
Tags: banedanmark, egedal, gl. toftegård, s-tog
Læs mere på Egedal Kommunes hjemmeside: Nyt stationsnavn er pengene værd
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -
Svendborgbanen er udset til at skulle blive kørt med IC2-togsæt engang i fremtiden. Det eneste man har set til IC2, er dog indtil videre flagskibet IC4 som har været på besøg af to omgange.
Sidste år i april var IC4-togsæt MG 5617 på prøvekørsel, i mellem Odense (Od) og Svendborg (Svg). Det var dog uden passagerere og kun til formål at teste toget kontra infrastuktur.
I dag kørte MG 5632 dog i plantog til Svendborg i RV 2816 (Od-Svg) og retur til Odense i RV 2821 (Svg-Od). I følge en netartikel hos Fyns Stiftstidende, så har det dog ikke været en succes. Proceduren omkring at lukke dørene tager for lang tid og toget passer derfor ikke ind på banen udtales det fra officiel kilde i DSB. Rygter ville ellers vide, at IC4 var udset til at aflaste MQ-togsættet i nogen grad fra 2012 på Svendborgbanen.
Så når der mangler driftsklare MQ-togsæt, så er det stadig MR-togsæt som må træde til. Det skete i dag på Vestfyn, hvor MR 4030 kørte tog RV 2732 (Fa-Od) og 2745 (Od-Fa).
På vedhæftet billede, ses MQ 4118 efter afgang ved Svendborg st.
Tags: fredericia, fyns stifttidende, ic2, ic4, mg, mq, mr, odense, plantog, prøvekørsel, svendborg, svendborgbanen
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -
Som tidligere omtalt her på bloggen, så er S-togs-opstillingssporene ved Københavns Hovedbanegård (Kh) og ud til området ved Dybbølsbro st. (Dbt) og sporskiftet ved Skelbæk (Slb) blevet ombygget over en længere periode. Det hele for at sikre en mere smidig afvikling af trafikken i mod syd.
I slutningen af august var sporet så klart til at blive taget i brug. Dog ikke helt uden problemer. Det er et gammelt anlæg og installation, så der var mange overraskelser undervejs for Banedanmark, med dertil mange aflysninger og indskrænkninger i trafikken til følge.
Her er et billede fra lørdag d. 24. september, hvor et S-tog i mod Køge (Kj) kører af det nye spor og videre ind i sporskiftet ved Skelbæk (Slb).
Næste skridt er sikringsanlægget for Fjern-trafikken i uge 42 (efterårsferien).
Tags: 6. hovedspor, banedanmark, dybbølsbro, københavns hovedbanegård, køge, s-tog, skelbæk
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -
Der er stadig fokus på DSB i dagens aviser. Især dagbladet BT har på deres netavis mange artikler vedrørende DSB og medarbejdernes løn og hverdag. Her er blot nogle af overskrifterne:
Påstand: Rapport viser, at DSB’s økonomi sejler, og at der er basis for store besparelser. Lokoførere får høj hyre.
Læs artikel: Lokofører tjener fedt og kører lidt togModsvar: En lokomotivfører er sur og ked af rapporten om effektiviseringer af DSB. Han mener, at konsulenterne blander æbler og pærer sammen i deres fremstilling af forholdene for lokoførerne.
Læs artikel: Her er en lokoførers vagt minut for minutEnighed?: Først var det fuldstændig umuligt, at DSB kunne effektivisere arbejdsgangen for lokoførerne. Nogle timer senere, så kunne det godt lade sig gøre.
Læs artikel: Togboss trak i land: Skiftede mening på få timerAndre emner i DSB berøres også af BT:
DSB-folk er syge tre uger om året
DSBs ansatte forgyldes: Hun tjener en halv million!Selv er DSB meget fåmælt:
Rapport kommer på et belejligt tidspunktHvad mon det ender ud med?
Vedhæftet grafik er screendump fra BT’s hjemmeside.
Tags: fagforening, krise, lokofører, økonomi, rapport
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.