-
Er DSBs IC4-togsæt på vej til Libyen? Intet tyder på det, men tilsyneladende bliver der kørt prøvekørsel med IC4-togsæt på en lukket strækning i det nordafrikanske land. Kilden er januar-nummeret af International Railway Journal. Læs deres artikel her under, klik på billedet for at se det i stor format:
Libya mulls next phase of coastal railway
THE LIBYAN government is reportedly assessing a feasibility study for the next phase of it’s ambitious plan to link Egypt and Tunisia with a railway running the entire length of the country’s Mediterranean coast.
MEED reported last month that the study by Dorsch, Germany, outlines alignment options ranging from 440 km. to 480 km. for the section from Benghazi to Tobruk in northeast Libya. Dorsch is also believed to be studying the 150 km. stretch between Tobruk and the Egyptian border near El Sallomi.
Russian Railways (RZD) is currently building the 551 km. Benghaze – Surt line, while China Railway Construction Company (CRCC) has the contract for the 352 km. Surt – Al Khums stretch.
Demonstration runs are now taking place on a completed 5 km. section of the Tripoli – Ras Adjir line, which is being built by CRCC. AnsaldoBreda has supplied a 200 km/h four-car DMU, which is believed to be from the batch of IC4 trains originally destined for Danish State Railways (DSB).
– Mon de kunne bruge 82 mere?
Tags: ansaldobreda, dsb, ic4, international railway journal, libyenOPDATERING! (Tirsdag den 15. februar 2010, 10:00)
Den danske avis Ingeniøren har også taget historien op, og faktisk fået et svar fra DSB:
Et dansk IC4-tog er blevet spottet i Libyen. Men hvad laver det i det afrikanske land? Det vidste DSB ikke. Faktisk vidste de ikke engang, at det var der: DSB’s IC4-tog dukker op i Libyen.
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -
Tilbage i sæsonen 2008/2009 kørte DSBs ældre Bc-t-sovevogne (tidl. litra B) deres sidste sæson i Skiløberen-toget til de Østrigske Alper. Derefter valgte DSB at udrangere vognene, tilsyneladende fordi at Tyskland ikke vil have vognene ned, da vognene kun kan kører 140 km/t. med de nuværende bogier.
Vognene blev derefter i 2009 solgt til en køber i Tyskland (pudsigt nok!) og har siden været henstillet der. Nu vil rygterne vide at Veolia i Sverige har købt vognene, og de er nu blevet transporteret fra Tyskland til Sverige, igennem Danmark, søndag d. 16. januar 2011.
Flere debatfora har nye billeder af vognene:
Postvagnen, 24.01.11: Da-nskar i Hagalund
Postvagnen, 18.01.11: BC-T “Liggevogn” är nu i Sverige! + Liten notering kring B5 4743 i Si
Drehscheibe Online, 16.01.11: LaMotta schlägt zu + IC 2417 3Bilder
Drehscheibe Online, 01.12.09: Neue Wagen für Euro-Express (m 17 B)
Drehscheibe Online, 27.11.09: WLE: Der DSB-Skiløberen im Münsterland und über die Beckumer BergeLigeledes har brugeren condor9 på YouTube fanget vognene da de kørte igennem Odense:
Tags: bc-t, dsb, skiløberen, sovevogn, sverige, tyskland, veolia
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -
Det er ikke kun i Sverige at der er tog som afsporer.
Først på aftenen, søndag d. 2. januar kl. ca. 20.30, kørte RØ 1261 (bestående af ME 1523 – B 7731 – Bk 7814 – ABs 7907) på to spor ved indkørslen til Østerport st. (Kk). Der var ingen passagerer med toget og der skete kun omfattende materiel skade.
Først i dag onsdag, har Banedanmark genoptaget mere eller mindre normal drift til og fra Østerport st.
Sporskiftet som blev skåret op, forventes først udskiftet i løbet af sommeren og er indtil videre erstattet af en midlertidig skinne. DSBs dobbeltdækkervogn B 7731 kommer næppe ud og kører igen. Umiddelbart er det en signalforbikørsel af en dværg som er skyld i uheldet (jvf. dette debatindlæg), det skal en endelig rapport fra Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane (HCLJ) dog senere på året klarlægge.
Se disse privatbilleder lagt online på Wikimedia: Østerport afsporing 2. januar 2011.
Og TV2 Lorry har en videoreportage fra dagen derpå: 19:30 3/1-2011: Togkaos.Vedhæftet privatfoto er taget af Victor Valore og lagt online via Wikimedia Commons og deres Creative Commons-politik – otte andre billeder kan ses i galleriet der linkes til her over.
Tags: dd, dsb, havarikommissionen, me 1523, østerport, skinner, sporskifter, uheld, ulykke
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -
Et X2000-tog er i formiddag forulykket på Centralstationen i Malmö. Det skriver flere svenske medier.
Ingen er tilsyneladende kommet alvorligt til skade ved ulykken, hvor X2000-toget brasede direkte ind i en stopbom for enden af en perron.
Toget skulle være afgået til Stockholm klokken 11.17. Ulykken indtraf, da toget kørte ind på Malmö Centralstation for siden at være klar til kørsel mod nord. Men toget kørte direkte ind i stopblokken med voldsom kraft.
Artikler, billeder og video kan ses på disse svenske nyhedssites:
Sydsvenskan, artikel: Tågkrasch på Malmö Central
Sydsvenskan, læserbilleder: Se läsarbilderna från tågkraschen
Sydsvenskan, video: Se tågvraket på Malmö Central
Aftonbladet, artikel og video: Tågkrasch på Malmö station
Expressen, artikel og video: X2000 kraschade in i perrongenDer er nu tre X2000-togsæt ude til reperation efter diverse uheld:
- Påkørsel af gravko ved Kimsa (12/09-10)
- Mindre brand i juledagene ved Sundsvall (29/12-10)
- Og nu i dag påkørsel af stopbom på Malmö Central (01/01-11)
Her under et screenshot fra Aftonbladets hjemmeside. Voldsomt ser det ud:
Tags: malmø, sj, sverige, uheld, ulykke, x2000
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.