• Feed icon
ic3.dk velkomstbanner
  • DSBs IC4 til Libyen?

    0
    scissors
    26. januar 2011ic3dkfjern, web

    Er DSBs IC4-togsæt på vej til Libyen? Intet tyder på det, men tilsyneladende bliver der kørt prøvekørsel med IC4-togsæt på en lukket strækning i det nordafrikanske land. Kilden er januar-nummeret af International Railway Journal. Læs deres artikel her under, klik på billedet for at se det i stor format:

    Libya mulls next phase of coastal railway

    THE LIBYAN government is reportedly assessing a feasibility study for the next phase of it’s ambitious plan to link Egypt and Tunisia with a railway running the entire length of the country’s Mediterranean coast.

    MEED reported last month that the study by Dorsch, Germany, outlines alignment options ranging from 440 km. to 480 km. for the section from Benghazi to Tobruk in northeast Libya. Dorsch is also believed to be studying the 150 km. stretch between Tobruk and the Egyptian border near El Sallomi.

    Russian Railways (RZD) is currently building the 551 km. Benghaze – Surt line, while China Railway Construction Company (CRCC) has the contract for the 352 km. Surt – Al Khums stretch.

    Demonstration runs are now taking place on a completed 5 km. section of the Tripoli – Ras Adjir line, which is being built by CRCC. AnsaldoBreda has supplied a 200 km/h four-car DMU, which is believed to be from the batch of IC4 trains originally destined for Danish State Railways (DSB).

    – Mon de kunne bruge 82 mere?

    OPDATERING! (Tirsdag den 15. februar 2010, 10:00)
    Den danske avis Ingeniøren har også taget historien op, og faktisk fået et svar fra DSB:
    Et dansk IC4-tog er blevet spottet i Libyen. Men hvad laver det i det afrikanske land? Det vidste DSB ikke. Faktisk vidste de ikke engang, at det var der: DSB’s IC4-tog dukker op i Libyen.

    Tags: ansaldobreda, dsb, ic4, international railway journal, libyen
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • DSBs tidligere Bc-t-sovevogne kører igen

    0
    scissors
    26. januar 2011ic3dkfjern, web

    Tilbage i sæsonen 2008/2009 kørte DSBs ældre Bc-t-sovevogne (tidl. litra B) deres sidste sæson i Skiløberen-toget til de Østrigske Alper. Derefter valgte DSB at udrangere vognene, tilsyneladende fordi at Tyskland ikke vil have vognene ned, da vognene kun kan kører 140 km/t. med de nuværende bogier.

    Vognene blev derefter i 2009 solgt til en køber i Tyskland (pudsigt nok!) og har siden været henstillet der. Nu vil rygterne vide at Veolia i Sverige har købt vognene, og de er nu blevet transporteret fra Tyskland til Sverige, igennem Danmark, søndag d. 16. januar 2011.

    Flere debatfora har nye billeder af vognene:

    Postvagnen, 24.01.11: Da-nskar i Hagalund
    Postvagnen, 18.01.11: BC-T “Liggevogn” är nu i Sverige! + Liten notering kring B5 4743 i Si
    Drehscheibe Online, 16.01.11: LaMotta schlägt zu + IC 2417 3Bilder
    Drehscheibe Online, 01.12.09: Neue Wagen für Euro-Express (m 17 B)
    Drehscheibe Online, 27.11.09: WLE: Der DSB-Skiløberen im Münsterland und über die Beckumer Berge

    Ligeledes har brugeren condor9 på YouTube fanget vognene da de kørte igennem Odense:

    Tags: bc-t, dsb, skiløberen, sovevogn, sverige, tyskland, veolia
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • RØ 1261 afsporet på Østerport

    0
    scissors
    5. januar 2011ic3dkfjern, web

    Det er ikke kun i Sverige at der er tog som afsporer.

    Først på aftenen, søndag d. 2. januar kl. ca. 20.30, kørte RØ 1261 (bestående af ME 1523 – B 7731 – Bk 7814 – ABs 7907) på to spor ved indkørslen til Østerport st. (Kk). Der var ingen passagerer med toget og der skete kun omfattende materiel skade.

    Først i dag onsdag, har Banedanmark genoptaget mere eller mindre normal drift til og fra Østerport st.

    Sporskiftet som blev skåret op, forventes først udskiftet i løbet af sommeren og er indtil videre erstattet af en midlertidig skinne. DSBs dobbeltdækkervogn B 7731 kommer næppe ud og kører igen. Umiddelbart er det en signalforbikørsel af en dværg som er skyld i uheldet (jvf. dette debatindlæg), det skal en endelig rapport fra Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane (HCLJ) dog senere på året klarlægge.

    Se disse privatbilleder lagt online på Wikimedia: Østerport afsporing 2. januar 2011.
    Og TV2 Lorry har en videoreportage fra dagen derpå: 19:30 3/1-2011: Togkaos.

    Vedhæftet privatfoto er taget af Victor Valore og lagt online via Wikimedia Commons og deres Creative Commons-politik – otte andre billeder kan ses i galleriet der linkes til her over.

    Tags: dd, dsb, havarikommissionen, me 1523, østerport, skinner, sporskifter, uheld, ulykke
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • X2000-tog påkørt stopbom i Malmö

    0
    scissors
    1. januar 2011ic3dkfjern, web

    Et X2000-tog er i formiddag forulykket på Centralstationen i Malmö. Det skriver flere svenske medier.

    Ingen er tilsyneladende kommet alvorligt til skade ved ulykken, hvor X2000-toget brasede direkte ind i en stopbom for enden af en perron.

    Toget skulle være afgået til Stockholm klokken 11.17. Ulykken indtraf, da toget kørte ind på Malmö Centralstation for siden at være klar til kørsel mod nord. Men toget kørte direkte ind i stopblokken med voldsom kraft.

    Artikler, billeder og video kan ses på disse svenske nyhedssites:

    Sydsvenskan, artikel: Tågkrasch på Malmö Central
    Sydsvenskan, læserbilleder: Se läsarbilderna från tågkraschen
    Sydsvenskan, video: Se tågvraket på Malmö Central
    Aftonbladet, artikel og video: Tågkrasch på Malmö station
    Expressen, artikel og video: X2000 kraschade in i perrongen

    Der er nu tre X2000-togsæt ude til reperation efter diverse uheld:

    • Påkørsel af gravko ved Kimsa (12/09-10)
    • Mindre brand i juledagene ved Sundsvall (29/12-10)
    • Og nu i dag påkørsel af stopbom på Malmö Central (01/01-11)

    Her under et screenshot fra Aftonbladets hjemmeside. Voldsomt ser det ud:

    Tags: malmø, sj, sverige, uheld, ulykke, x2000
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • « Ældre indlæg

Navigationsmenu på bloggen

  • Debat (Fora, blogs, nyhedsbreve, osv.)
  • Galleri (Både nye og ældre billeder)
  • Kontakt (Via formular eller e-mail)
  • Links (Alt inden for jernbanen)
  • Video (Diverse former for jernbanevideo)
  • Webmail (Personlig mail via Gmail)

Genveje til indlæg på bloggen

  • Bagsiden
  • Billedpolitik
  • Dropbox (gem data gratis online)
  • DSB IC3, litra MF
  • Introduktion til det nye design
  • Køreplansdatabase
  • Rapport: Effektivisering af DSB (pdf)
  • Rapport: Kapaciteten på Kbh H (pdf)
  • Trafikinfo på mobilen

Tidligere indlæg

  • januar 2014
  • oktober 2012
  • marts 2012
  • februar 2012
  • januar 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • august 2011
  • juli 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • marts 2011
  • februar 2011
  • januar 2011
  • december 2010
  • november 2010
  • oktober 2010
  • september 2010
  • august 2010
  • juli 2010
  • juni 2010
  • maj 2010
  • april 2010
  • marts 2010
  • februar 2010
  • januar 2010
  • december 2009
  • november 2009
  • oktober 2009
  • september 2009
  • august 2009
  • juli 2009
  • juni 2009
  • maj 2009
  • april 2009
  • marts 2009
  • februar 2009
  • januar 2009
  • december 2008
  • november 2008
  • oktober 2008
  • september 2008
  • august 2008
  • juli 2008
  • juni 2008
  • april 2008
  • marts 2008
  • februar 2008
  • januar 2008
  • december 2007
  • november 2007
  • oktober 2007
  • september 2007
  • juli 2007
  • maj 2007
  • april 2007
  • marts 2007
  • februar 2007
  • januar 2007
  • december 2006
  • november 2006
  • oktober 2006
  • august 2006
  • juli 2006
  • juni 2006
  • maj 2006
  • april 2006
  • marts 2006
  • februar 2006
  • januar 2006
  • december 2005
  • november 2005
  • oktober 2005
  • september 2005
  • august 2005
  • juli 2005
  • maj 2005
  • oktober 2004
  • september 2004
  • august 2004
  • juli 2004
  • juni 2004
  • maj 2004
  • april 2004

Tags

483 1135 banedanmark belvedere bn cvk dd dsb ea er euronight folie fredericia gb godstog ic3 ic4 intercity kalundborg københavn københavns hovedbanegård lyntog me mf mg mgb mk mx my mz nykøbing falster odense padborg railion regional ringsted roskilde s-tog sj slagelse sverige tyskland youtube århus østerport

Download Google Chrome Browser

© 2004-2023 ic3.dk | Powered by WordPress | Theme by AZ Money (tilpasset)