-
DSBFirst undgår konkurs
0Udklip fra dagens nyheder om DSBFirst:
Efter flere ugers intense forhandlinger mellem DSB og de svenske trafikmyndigheder, Öresundståg, er parterne nu nået frem til en løsning. Aftalen sikrer en uændret betjening af Øresundstrafikken på begge sider af sundet, og en truende konkurs for DSBFirst er dermed undgået.
DSB’s konstituerede direktør, Klaus Pedersen, brugte et pressemøde i dag til at garantere, at fremtiden byder på det samme antal tog som i dag og med den samme hyppighed over Øresund. Desuden oplyste Klaus Pedersen, at man fra august vil indføre tiltag, som skal hjælpe på den udskældte rettidighed.
Ifølge DSB kan passagererne med aftalen se frem til bedre tider. Det sker blandt andet ved, at man sætter flere togsæt på ruten fra Sverige til Danmark for at gøre bedre plads til kunderne og imødegå kritikken om fyldte tog. »Der vil fremover køre det samme antal tog i Danmark, i Sverige og over Øresundsbroen som i dag. Vores kunder kommer ikke til at opleve forringelser eller ændringer i deres hverdag. Tværtimod«, siger konstitueret administrerende direktør i DSBFirst, Gert Frost.
En halv milliard kroner. Så mange penge må DSB vinke farvel til som følge af det kriseramte togmareridt i Sverige, DSBFirst. Det erkender DSB’s konstituerede administrerende direktør, Klaus Pedersen. »Det efterlader DSB med et betydeligt tab på op imod en halv milliard, men det er betydeligt bedre, end det vi frygtede, da vi genåbnede regnskabet i april«, siger Klaus Pedersen på et pressemøde.
Aftalen betyder desuden, at svenskerne frem til 10. december i år vil fortsætte med at køre tog på den svenske del af strækningen, derefter så bliver det operatøren Veolia Transport, der tager over. Det oplyser Gunnar Wullf, direktør i det statslige svenske selskab Öresundståg og formand for Region Skånes Kolletiv Trafiknævn, regionsråd Mats Persson på et pressemøde i Skåne.
Veolia Transport kommer ind til videre til at køre de svenske Öresundståg frem til årsskiftet 2013/2014. Et forhold som Arriva i Sverige allerede er stærkt utilfreds med. Den nye kontrakt skulle have været i udbud, mener Arriva. Arriva ønsker svar på, om de svenske trafikmyndigheder, Öresundståg, har forvredet konkurrencen ved ikke at have tilbudt kontrakten til Arriva. Og uden konkurrence på markedet risikerer Öresundståg at betale for meget for kørslen, argumenterer Arriva.
Tags: arriva, dsb, dsb first, øresundstog, sverigeDSBFirst (billede fra Ritzau)