• En lille opsummering af nyheder

    0
    scissors
    15. februar 2011ic3dkfjern, s-tog, web

    Der kan være lidt længe i mellem nyhederne på vores blog. Det er nu ikke fordi der ikke sker noget ved jernbanen, men der er bare så mange andre der skal gøres i hverdagen. Derfor er det altid en god idé at følge med i diverse jernbanefora, men for at holde opmærksomheden her på bloggen, vil vi da alligevel prøve at give en lille nyhedsopdatering:

    Svendborgbanen tilbage til normal køreplan

    DSB MQ 4115DSB må fra onsdag d. 16. februar igen køre med 120 kilometer i timen på Svendborgbanen. Overgangen til normal køreplan sker efter, at Banedanmark nu har fået udbedret de forhold, der manglede at blive udført, for at Trafikstyrelsen kunne give en permanent såkaldt ibrugtagningstilladelse på Svendborgbanen. Dermed vender Svendborgbanen tilbage til det tognummersystem, som er optaget i Tjenestekøreplan Vest (TKV).

    Læs mere hos Fyens Stiftstidende: Fuld fart på Svendborgbanen igen.

    Flertal for at nedlægge Vestbanen

    Region Syddanmark har drøftet de nye forudsætninger for at videreføre Vestbanen. En videreførelse af banen vil koste i alt cirka 25 mio. kr. om året, hvoraf Varde Kommune kommer til at betale 2,8 mio. kr. En busløsning vil koste cirka 6 mio. kr. om året. Forretningsudvalget anbefaler regionsrådet, at Vestbanedriften indstilles ved køreplanskiftet 2012.

    Læs mere på Region Syddanmarks hjemmeside: Flertal for at nedlægge Vestbanen.

    Rejseplanen på smartphone

    På iPhone har Rejseplanen længe været tilgængelig som en såkaldt applikation (et program; eller blot en app), men nu er den også blevet lanceret på styresystemet Android (typisk HTC, Samsung, LG og SonyEricsson-telefoner). Rejseplanen har mange smarte muligheder og rejser man ofte med tog eller bus, så bør det være en app som man har installeret på sin telefon.

    DSB arbejder også på muligheden for at købe togbilletter via en app.

    Rejseplanen til Android kan downloads via Android Market – og på iPhone via iTunes.

    Mangel på ICE-TD (BR 605)

    Efter diverse havarier med de tyske togsæt af typen ICE-TD, har de sjællandske pendlere været hårdt ramt af nedformering i deres lokalvogne i de internationale tog til Tyskland over Næstved (Næ) og Nykøbing Falster (Nf). RØ 24022, RØ 24065, IE 34 og IE 35 er alle nedformeret fra normalt to sæt, til kun et enkelt ICE-TD-sæt.

    Toget RØ 24029 i mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge (Rf) og retur i RØ 24046 er erstattet med MR-materiel i stedet. Både MR 4041 og 4025 har været brugt.

    Denne ændring forventes at varer til og med uge 13, søndag d. 3. april.

    Storm over Danmark

    Natten til tirsdag d. 8. feb. blæste et enormt stormvejr ind over Danmark. Det gav mange udfordringer på DSB i stort set hele Danmark.

    IC 885, med to ER-togsæt, rev ved Kauslunde (Ka) et langt stykke køreledning ned. Bl.a. med en knust rude og en afrevet strømaftager til følge. På Nordvestbanen påkørte RØ 3581 et træ i mellem Tølløse (Tø) og Vipperød (Pe) og RØ 83577 ramte ligeledes et træ ved Svebølle (Se). Senere på natten væltede et træ ved Carlsberg, tæt ved Enghave (Av), ned og spærrede 1. hovedspor for fjerntrafikken. Ligeledes ved Horsens (Ho) og Hobro (Hb) blev der meldt om væltede træer.

    Ved Karlslunde (Klu) på S-banen, rev toget 60217 ca. 500 meter køreledning ned. ME 1501 var ude og hente togsættet retur til Hundige (Und). Afhentningen trak dog en smule ud, da der også var en nedfalden køreledning ved Avedøre (Avø).

    Oven i alle disse problemer, så gik flere af Banedanmarks informationssystemer ned, så skærme og tavler på stationer frøs i det billede de var i, til stor fortvivlelse og irritation for de rejsende. Da Banedanmark heller ikke kunne informere via højtalerne på stationerne, gav det mange yderligere problemer.

    DSB har en længere artikel om stormen på deres hjemmeside: Storm på skinnerne.

    DSB overtager Odderbanen

    DSB overtager inden årets udgang togdriften på Odderbanen i Østjylland og indsætter nye Desiro-tog (litra MQ) på linjen til erstatning for de nuværende udtjente.

    Samdriften sker efter modellen om timedrift som den praktiseres på Grenaabanen i dag. Det betyder, at passagererne på Odderbanen kan se frem til flere afgange – specielt i weekenden og i aftentimerne.

    Aftalen betyder også, at der nu skal bestilles yderligere fire helt nye togsæt af de Desiro-tog, der i øjeblikket er ved at blive kørt ind på Grenaabanen, så der i alt bliver 12 togsæt til at betjene kunderne.

    Læs mere i DSBs pressearkiv: DSB skal køre tog på Odderbanen.

    Kilder til overstående nyheder, er flere forskellige jernbanefora, alm. danske netmedier og til dels DSBs og Banedanmarks hjemmesider. Enkelte ting er dog oplevet på egen hånd, som daglig pendler.

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Efterlad en kommentar