-
IC2 – den korte udgave af IC4
0Tirsdag d. 19. juli ankom den første DSB IC2 til Padborg (Pa). IC2 er regionaltogsudgaven af IC4 og er tænkt som erstatning for Desiro på Svendborgbanen. IC2’s litra i DSB bliver MP, og sættet der ankom havde nummer 5704.
Dagen efter blev sættet trukket til værkstederne i Aarhus (Ar) af CFL Cargo i CF 7216/7218. I den kommende periode skal Ansaldobreda teste togets ATC-anlæg på strækningen mellem Vojens (Oj) og Tinglev (Te). Sidste år, blev de også prøvekørt i Tjekkiet.
Det nye IC2-togsæt, må ikke forveksles med lillebroderen til IC3, som er udviklet af Adtranz i Randers (Rd) (i dag en del af Bombardier). Bl.a. bruges de af Regionstog på Lollandsbanen.
I alt skal der leveres 23 sæt – og de første sæt var forventet at blive sat i drift fra slutningen af 2004.
For billeder, gå til Jernbanens debatforum: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=20359
Tags: aarhus, adtranz, ansaldobreda, bombardier, cfl cargo, desiro, ic2, ic4, litra mp, padborg, randers, regional, svendborgbanen, tinglev, vojen
Og læs en artikel fra Ingeniøren: http://ing.dk/artikel/120774
1 responses to “IC2 – den korte udgave af IC4”
-
hvordan går det egl til, at man kan have to forskellige tog – som er dybt forskellige – til at hedde det samme?
Ja altså jeg ved, at Regionstogs IC2 egl hedder MF-FS; men alligevel er det da bare til at forvirre folk.
Rgionstog kører i øvrigt også med MF-FS på Tølløsebanen (og har gjort på Odsherredsbanen).
Sebastian Dyhr 25. juli 2011 kl. 23:45