-

DSB har store kapacitetsproblemer i deres tog. Dagligt i myldretiden står rejsende op og pladsen er trang. Et problem DSB ikke burde have, hvis ellers IC4-toget var blevet leveret til tiden og i en køreklar stand.
Indtil videre er problemet forsøgt løst ved at indleje flere dobbeltdækkervogne til den sjællandske regionaltrafik og i Jylland indsættes MR-togsæt som erstatning for IC3-togsæt i tog fra Aarhus (Ar) til henholdsvis Aalborg (Ab) og Esbjerg (Es).
46 ekstra IC3-togsæt vil gøre en væsentligt forskel for DSB og ville kunne gøre det muligt for DSB at lave størrer tog og have en størrer værkstedspulje af togsæt og i den sidste ende dermed en mere stabil trafik.
Og 46 IC3-togsæt er netop hvad Isreal Railways sætter til salg i en nær fremtid, i følge en artikel fra avisen Ingeniøren. I artiklen udtaler Bombardier sig om muligheden for indkøb af togsæt fra Israel til Danmark.
Læs artikel: Israelske IC3-tog kan redde DSB ud af knibe
Tags: aalborg, aarhus, bombardier, dd, dobbeltdækkervogne, dsb, esbjerg, ic3, ic4, ingeniøren, israel, isreal railways, jylland, pendler, sjælland, youtube
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -

På YouTube kan man næsten finde alt. Der i blandt også jernbanerelateret film. Filmet både af amatører, og andre af professionelle, som er redigeret og nærmere ligner et indslag som vi kender det fra tv.
Tidligere har vi bloggen vist pressevideoer fra DSB, som var brugt til at fremvise IC4-toget ud fra de forskellige personalegruppers syn. For nyligt er der dukket en ny video op, som med speak og video forklarer hele processen fra et togsæt kommer til Danmark fra Italien og derefter bliver opgraderet og ombygget i Danmark.
Ombygning af DSB’s IC4-togsæt, sept. 2011:
IC4-togene er stadig en af DSB’s store udfordringer. Der er nu lavet en film om den lange og komplicerede proces, der starter helt nede i bunden af støvlen i Italien og ender måneder senere, når toget kører ud af værkstedet i Aarhus klar til at køre med passagerer.
Tags: aarhus, ansaldobreda, danmark, dsb, ic4, italien, youtube
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -

Den nuværende Københavns Hovedbanegård (Kh) blev indviet 30. november 1911, hvor bl.a trafikminister Thomas C. Larsen holdt tale. Dagen efter, den 1. december, afgik indvielsestoget fra banegården. “Ikke køn, men ny, rummelig og lys, topmoderne” skrev Johannes V. Jensen i 1911 om den nye hovedbanegård.
Om DSB i den forbindelse afholder noget festivitas er for tidligt at sige, på DSB’s hjemmeside er der intet at finde om jubilæet og DSB Museumstog nævner heller intet om det på deres hjemmeside.
Statens Arkiver har dog lavet en temaside omkring Hovedbanegården og historien bag.
Tags: dsb, københavns hovedbanegård, museumstog, statens arkiver
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar. -
5. juli 2011web
Lørdag d. 2. juli blev Danmark hårdt ramt af regnvejr, nærmere betegnet som et skybrud. Det ramte Banedanmark hårdt i Københavnsområdet.Bl.a. blev Østerport (Kk) oversvømmet flere steder og sikringsanlægget stod under vand og har gjort der ikke kunne kører tog siden lørdag aften. Ved Nordhavn (Nht) har der været dæmningsskred, kombineret med problemerne med Østerport, har DSB First ikke kunne kører i mellem Københavns Hovedbanegård (Kh) og Hellerup (Hl). På S-banen blev Ringbanen hårdt ramt og Flintholm (del af Van) stod under vand. Ligeledes var Svanemøllen (Sam) ramt.
Banedanmark har på deres hjemmeside lagt pressebilleder online der viser en del af skaderne og DSB har på deres Facebook-profil ligeledes lagt billeder online.
I skrivende stund, tirsdag kl. 15:45, er Østerport endnu ikke åben for fjerntog, til trods for DSB og DSB First forventede normal drift fra i morges.
Berlingske: DSB får gang i S-togene igen
Tags: banedanmark, dsb, dsb first, flintholm, hellerup, nordhavn, østerport, ringbanen, s-tog, skybrud, svanemøllen
Politiken: DSB genåbner strækninger
- Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.


