• scissors
    23. februar 2011ic3dkfjern, web

    I weekenden 18-21. februar, kunne der på Københavns Hovedbanegård (Kh) igen opleves godstog i stor stil. Alle godstog til og fra Sverige, var nødt til at kører via Kalvebod til Hovedbanen og blev omløbet der, før end de kunne afgå videre.

    Årsagen til det, var at banen (shunten) fra Kalvebod (Klv) til Vigerslev (Ig) var spærret, pga. arbejdet med broen ved Gammel Køge Landevej og Ny Ellebjerg station. Kalvebodbanen forventes spærret igen i perioden 17-20. juni, 24-27. juni og 29. juli til 1. august 2011. Alle tre gange i tidsrummet fra fredag kl. 21 til mandag morgen kl. 04.30.

    Billeder og debat på jernbanen.dk: Hovedbanegården
    Og billeder og debat på jernbane.net: med godstog via København H

    Københavns Hovedbanegård, lørdag d. 19. februar. Godstog i spor 4:

    Tags: , , , , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    18. februar 2011ic3dkfjern, web

    Et elektrisk togsæt af typen IR4 (ER 2039) udbrændte natten til fredag d. 18. februar 2011 på parkeringsområdet i Fredericia. Branden opstod i en vestibule midt i toget i området ved kaffeautomaten. Årsagen til branden er ikke kendt, men der er en forklaring på, hvorfor den udviklede sig så voldsomt, at tre af togsættets fire vogne udbrændte.

    Det var en DSB-ansat, der kl. cirka 03.15 alarmerede brandvæsenet efter selv at have forsøgt at slukke ilden. Brandvæsenet indsats blev forsinket i cirka en time på grund af problemer med jording af kørestrømmen på begge sider af det brændende togsæt. Brandvæsenet transporterer jordingsudstyret på taget af brandbilerne, og måtte efter ankomst til parkeringsområdet køre væk igen for at tage udstyret ned et sted, hvor der ikke er køreledninger.

    Overstående er sakset fra DSBs pressemeddelse: Voldsom brand i tog.

    Men et uheld kommer jo sjældent alene, så kl. ca. 22.45 torsdag aften, gik Banedanmarks fjernstyring i Roskilde ned. Et printkort i en datamat var gået i stykker. Det gav store udfordringer for driften. Bl.a. på Lille Syd, Nordvestbanen og i en periode for hele Vestbanen, hvor der ikke kørte nogle tog over/under Storebælt Fejlen betød samtidig, at signaler og højttaleanlæg var ude af drift, så passagererne ikke kunne få besked via højttalerne. Læs resten af indlægget »

    Tags: , , , , , , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    18. februar 2011ic3dkfjern, web

    Den 26. januar 2011 kunne vi her på bloggen skrive et indlæg, omkring at International Railway Journal havde et billede af et IC4-togsæt i Libyen. Efterfølgende har mange medier taget historien op, og især vinklen omkring at DSB ikke var bekendt med IC4-togets skæbne. Efterfølgende udtalte DSB dog at togsættet var et udstillingstog. På rygtebørsen nævnes togsættet at være MG 5609.

    Meget tyder på, at toget i stedet er en gave fra Italiens regeringschef Silvio Berlusconi til Libyens diktator Muammar Gaddafi.

    Et uddybende artikel kan læses online hos ing.dk: IC4-tog i Libyen var en gave til Gaddafi.

    Selvom toget udefra nøjagtigt ligner et af de danske IC4-tog, ser det indvendigt helt anderledes ud end de tog, som passagerne her i landet oplever. Det libyske tog er nemlig angiveligt indrettet med bl.a. store hvide sofaer, gulvtæpper, gardiner og standerlamper. Læs resten af indlægget »

    Tags: , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    15. februar 2011ic3dkfjern, s-tog, web

    Der kan være lidt længe i mellem nyhederne på vores blog. Det er nu ikke fordi der ikke sker noget ved jernbanen, men der er bare så mange andre der skal gøres i hverdagen. Derfor er det altid en god idé at følge med i diverse jernbanefora, men for at holde opmærksomheden her på bloggen, vil vi da alligevel prøve at give en lille nyhedsopdatering:

    Svendborgbanen tilbage til normal køreplan

    DSB MQ 4115DSB må fra onsdag d. 16. februar igen køre med 120 kilometer i timen på Svendborgbanen. Overgangen til normal køreplan sker efter, at Banedanmark nu har fået udbedret de forhold, der manglede at blive udført, for at Trafikstyrelsen kunne give en permanent såkaldt ibrugtagningstilladelse på Svendborgbanen. Dermed vender Svendborgbanen tilbage til det tognummersystem, som er optaget i Tjenestekøreplan Vest (TKV).

    Læs mere hos Fyens Stiftstidende: Fuld fart på Svendborgbanen igen.

    Flertal for at nedlægge Vestbanen

    Region Syddanmark har drøftet de nye forudsætninger for at videreføre Vestbanen. En videreførelse af banen vil koste i alt cirka 25 mio. kr. om året, hvoraf Varde Kommune kommer til at betale 2,8 mio. kr. En busløsning vil koste cirka 6 mio. kr. om året. Forretningsudvalget anbefaler regionsrådet, at Vestbanedriften indstilles ved køreplanskiftet 2012.

    Læs mere på Region Syddanmarks hjemmeside: Flertal for at nedlægge Vestbanen.

    Læs resten af indlægget »

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • « Ældre indlæg