• scissors
    19. oktober 2010ic3dkfjern, s-tog, web

    Banedanmark offentliggjorde i sidste uge tjenestekøreplanerne for 2011 (K 11) på deres hjemmeside.

    Planerne er delt op i Øst (TKØ), Vest (TKV), S-tog (TKS) og Gods (TKG). Udover at vise personførende tog som findes i normale publikumskøreplaner, vises også materieltog og hvilken type togart og hastighed toget fremføres med.

    Der er flere ændringer i K 11, her i blandt:

    • Nattoget hedder nu ikke længere EN 482/483, men i stedet EN 472/473 (plus en periode EN 1272/1273/1275 grundet sporarbejde). Det skyldes at toget nu ikke længere har vogne til München, men fremover kun til Basel i Schweiz og Amsterdam i Holland. Toget vil stadig blive fremført med EA, men er fremover kun på 11 vogne (7 til Basel og 4 til Amsterdam), i mod nu, hvor der er 12 vogne. Udover nattoget, er der Ski-Expressen i tog IP 13374/13375. Normalt 14 vogne og EA-lokomotiv.
    • DSB har indkøbt nye togsæt af typen litra MQ til indsættelse på Grenåbanen. Udover de nye sæt, så skal der frigives MQ fra regionalstogløbene i mellem Fredericia (Fa) og Odense (Od) ved at kører dem med IC4-togsæt.
    • Det er slut med ME og dobbeltdækkervogne (DD) i Jylland i ordinær tog. Fremover vil Interregionaltogene (IR) blive kørt med sammenkoblet IC4-togsæt. Ydermere er et IR-tog forlænget til Aalborg (Ab). IR 1649 kører fra København H. (Kh) til Aalborg (Ab) og IR 1653 kører Kh-Ar. ME+DD kommer kun til Fyn og Jylland i forbindelse med lejrskole- og særtog. Tilbageleveringen af de lejede DD-vogne starter til foråret 2011.
    • Direkte Intercitytog (IC) i mellem Østerport (Kk) og Flensborg (Flb). Det er IC 8xx-systemet som fra Kk opformeres med et sæt og så i Kolding (Kd) deles til henholdsvis Esbjerg (Es) og Flb. Fra Kd fortsætter vognene til Flb som IC 6xx.

    Dette er blot nogle af ændringer for 2011. Videre debat omkring ændringerne: Jernbane.net: K11 og TogSim.dk: K 11. Køreplanerne kan downloades her og TKG for K 11 er endnu ikke online.

    TKØ K 11

    Tags: , , , , , , , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    15. oktober 2010ic3dkfjern, web

    Onlinedelen af avisen Ingeniøren bragte onsdag d. 13. oktober en artikel, hvor det fortælles at IC4-projektet atter tager en dramatisk drejning.

    DSB oplyser til Ingeniøren, at man har indgået en ny aftale med Ansaldobreda, der indebærer, at DSB ansætter ca. 40 nye danske medarbejdere og finder egnede værksteder, hvor 14 særligt problemfyldte IC4-togsæt skal skilles ad og bygges op, delvist med nye komponenter.

    Der er tale om de 14 IC4-tog, som i øjeblikket bliver brugt til kørsel med passagerer i den landsdækkende Intercity- og IntercityLyn-togtrafik. Disse tog skal blandt have foretaget en total udskiftning af de automatiske dørtrin samt store dele af de elektriske systemer. Desuden skal togets vitale kørecomputer opgraderes, så togsættene kan kobles sammen.

    Det er en kendt sag, at disse ældste og mest fejlfyldte IC4-tog skulle gennemgå en omfattende modernisering – men det har hidtil været aftalen, at togsættene skulle fragtes tilbage til Italien, hvor opgraderingen skulle foregå på Ansaldobredas fabrik.

    De første medarbejdere er allerede ansat hos DSB Togvedligehold i Århus og skal starte allerede nu på mandag.

    Bliver IC4 mon klar til at kunne kører sammenkoblet fra K 11?

    Vedlagt er et mobilfoto fra en lidt anderledes vinkel af MG 5615:

    IC4 MG 5615

    Tags: , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    7. oktober 2010ic3dkfjern, web

    På et pressemøde i dag fortalte Statens Järnväger (SJ), at togselskabet starter en ny rute mellem København og Odense. Der bliver tale om en forlængelse af SJ’s eksisterende rute mellem Stockholm og København. Dermed bliver der blæst til krig om kunderne i togfløjten.

    Desuden fortalte svenskerne, at DSB trænger til konkurrence i Danmark. DSB har selv ekspanderet kraftigt i Sverige, hvilket betyder at hver fjerde svenske togrejsende fra slutningen af året sidder i et tog, der er drevet af DSB. Det skyldes, at den danske virksomhed har vundet flere udbud ved de to svenske byer Stockholm og Göteborg.

    Til Odense (Od), bliver det tog SP 8039 (Ma til Fr) med afg. kl. 19.54 fra Københavns Hovedbanegård (Kh) og ank. i Od kl. 21.24. Fra Od bliver det SP 62050 (Ma til Lø) med afgang kl. 06.35 og ank. Kh kl. 08.08. Plus et søndagsløb SP 8139 med afg. fra Kh kl. 19.41 og ank. i Od kl. 21.18. Kørslen starter nu på søndag d. 10. oktober.

    På billedet ses en svensk X2000 i det tidligere Linx-design.

    Læs resten af indlægget »

    Tags: , , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.