• scissors
    24. december 2008ic3dkfjern, mobil

    Glædelig jul til alle som læser med i ny og næ her.

    2009 bliver året hvor Bn-vognene for alvor skal stå distancen, og klare den sidste tørn inden anden levering af DD-vogne til DSB. Derfor vil jeg i højere grad i 2009 prøve at blogge om de røde vogne (øhh blå vogne) og om den løbende levering af DD-vogne fra efteråret 2009.

    God jul – og godt nytår!

    Tags: , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    11. december 2008ic3dkfjern, mobil

    Railions EG-lokomotiver er nu begyndt at få påskrevet UIC-litrering. Indtil videre har hvert i fald EG 3102 og 3113 fået det. Det skyldes ganske sikkert at lokomotiverne skal til at køre længere op i Sverige og ligeledes længere ned i Tyskland.

    Tags: , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.
  • scissors
    5. december 2008ic3dkfjern, web

    DSBs IC4 tog begyndt mandag d. 1. december at køre planmæssigt i drift. De vil køre mandag til torsdag efter følgende køreplan: InterCity-tog 105 med afgang fra Århus H kl. 5.43 med ankomst til Lindholm kl. 7.25. InterCityLyn-tog 26 med afgang fra Aalborg kl. 8.59 og med ankomst til Københavns Hovedbanegård kl. 13.29. InterCityLyn-tog 69 med afgang fra Københavns Hovedbanegård kl. 19.50 og med ankomst til Århus H kl. 22.51.

    Flere medier var med om mandagen, og flere passagere udtrykte deres utilfredshed med toget. Bl.a. var der problemer med togets infosystem, vareelevatoren til trillevognen var ikke godkendt (og blev derfor benyttet af to rejsende) og sidst men ikke mindst kunne døren til togets toilet ikke lukkes. Eller det vil sige, det kunne den godt, men den åbnede automatisk igen. Håndværkeren fra Ansaldobreda, der er med i toget, kunne umiddelbart tilsyneladende ikke løse problemet.

    IC4-togene kører ikke i uge 52 og i uge 1, hvor juletrafikken topper, og hvor de enkeltkørende IC4-tog ikke har tilstrækkelig siddekapacitet. Til dato har den italienske togfabrik AnsaldoBreda leveret fem enkeltkørende IC4-tog, hvilket administrerende direktør Søren Eriksen betegner som tilfredsstillende og som forudsat i kontrakten.

    “IC4-togene har en del tekniske fejl, men det er forventeligt på dette tidlige tidspunkt i leveringsprocessen,” siger han og understreger, at han glæder sig over, at AnsaldoBreda har afsat ekstra ressourcer til fejlretning på de tog, der er ankommet til Danmark.

    21. maj i år har DSB udstedt et ultimatum til Ansaldobreda, der har fået ét år til at levere 14 enkeltkørende IC4-tog og et IC4-tog, der er i overensstemmelse med samtlige kontraktens krav – herunder muligheden for sammenkobling med andre IC4-tog.

    De fem leverede enkeltkørende togsæt har litranumrene: MG 5613, 5612, 5611, 5615 og 5614. MG 5606 er planlagt leveret som det næste togsæt i rækken, og det er lige nu under opgradering fra regionaltogskonfiguration (MTP) til fjerntogskonfiguration (NT).

    Arbejdet med det første togsæt i den endelige konfiguration (PTO) er undervejs i Pistoia, Italien, og sættet får litranummer MG 5622.

    I tilfælde af, at det er nødvendigt at aflyse kørslen med IC4-tog, indsættes IC3-tog som erstatning.

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
    - Klik på den grønne overskrift af indlægget, hvis du vil skrive en kommentar.